نوشته شده در یک دیدگاه

شنایی با DTMF و دانلود پروژه های ریموت کنترل با DTMF و MT8870 و MT8880

شنایی با DTMF و دانلود پروژه های ریموت کنترل با DTMF و MT8870 و MT8880

DTMF مخفف Dual-tone multi-frequency بوده و سیستمی جهت ارسال سیگنال از طریق خطوط تلفن به مراکز سوئیچینگ در باند فرکانس صوتی (شنیداری) می باشد که می تواند هم به منظور مشخص کردن شماره ی مورد نظر جهت ایجاد ارتباط از طریق مراکز سوئیچینگ مورد استفاده واقع شود، هم اینکه نقش انتقال فرامین را به این مراکز یا سایر دستگاه های مخابراتی ایفا نماید.

این سیستم نیز کاربرد های دیگری در ایستگاه های تلویزیونی دارا می باشد، بدین نحو که فرستنده ی اصلی می تواند در زمان نمایش تبلیغات، سیگنال های DTMF را برای ایستگاه های واسطه محلی ارسال نماید تا آن ایستگاه بتواند تبلیغات محلی خود را در آن زمان به نمایش در آورد. همچنین در برخی سیستم های جاسوسی نیز می توان فرامین خاموش یا روشن کردن دوربین ها و یا سایر سیستم های واسطه را از این طریق ارسال نمود.

سیستم DTMF از ۸ فرکانس مختلف که بصورت زوجی ارسال می شوند بهره می گیرد که در مجموع در برگیرنده ۱۶ عدد، حرف و علامت می باشد که جزییات آن در جدول زیر مشخص شده است:

در این جدول، هر سطر نمایش دهنده ی جزء فرکانس پایین سیگنال و هر ستون نمایش دهنده ی جزء فرکانس بالای سیگنال ارسالی می باشد. به عنوان مثال با فشردن کلید ۱، تُن سینوسی با ۲ فرکانس ۶۹۷ و ۱۲۰۹ هرتز بر روی خط تلفن ارسال خواهد شد.

در بین کد های موجود در جدول قبل، حروف ستون آخر دارای کاربرد های استراتژیک خاصی می باشند که عمدتاً توسط مراکز نظامی، امنیتی و سیاسی مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده از این کد ها در اغلب مراکز مخابراتی، برای مشترکین عادی محدود می باشد. (بطور کلی در جهت اولویت دادن به تماس ها در مواقع ضروری و ایجاد خطوط آزاد در مواقعی که ممکن است کلیه خطوط اشغال باشند، مورد استفاده قرار می گیرد.)

این فرکانس ها به نحوی انتخاب شده اند که هیچ فرکانسی مضربی از فرکانس دیگر نمی باشد. تفاضل یا جمع هر دو فرکانس برابر با هیچ کدام از فرکانس های موجود نمی باشد. حداکثر خطای هر فرکانس می تواند +/- ۱.۸% باشد و برای مقادیر بیشتر، این سیگنال ها در مراکز سوئیچینگ نادیده گرفته می شوند. تفاوت قدرت بین جزء فرکانس بالا و فرکانس پایین سیگنال حداکثر ۳dB می باشد. علاوه بر فرکانس های جدول قبل، مطابق جدول زیر، در سیستم DTMF حالت هایی برای بررسی وضعیت خطوط در نظر گرفته شده است که مورد اول در جهت مشخص نمودن اشغال بودن خط، مورد دوم در جهت تشخیص وجود تُن آزاد و مورد سوم همان تُنی است که پس از شماره گیری موفقیت آمیز و در زمان انتظار برداشتن خط توسط طرف مقابل، قابل شنیدن می باشد.

 

ر این پست یک سری مطالب در مورد تن های DTMF که خودم روش کار دارم و از سایت های مختلف جمع آوری کردم براتون قرار میدم امیدوارم که بدردتون بخوره!

در این بخش چنا تا پروژه که به وسیله تن های DTMF و هم چنین IC های DTMF مانند MT8870 که گیرنده و MT8880 که فرستنده DTMF هیتند براتون قرار دادم. این پروژه های شامل کنترل از راه دور به وسیله موبایل و خط تلفن ثابت برای کنترل لوازم منزل و یا روبات ها هستند. چند تا فیلم جالب هم براتون درباره این پروژه ها پیدا کردم امیدوارم که کمکی کرده باشم در راه پیشرفت روز افزون شما دوستان عزیز.

robot4

راستی یه چیز دیگه یادم رفت بگم اینه که این آی سی ها رو برای کنفرانس درس مدار مجتمع خطیم روش کار کرده بودم و ارایه دادم که استادم هم خیلی خوشش اومد. یه فایل پاورپوینت هم درست کردم که اونم تقدیم به شما !!!!

اگه کمکی هم خواستید ایمیل بزنید.
karimiahmad07@live.com

Visits: 20

1 دیدگاه دربارهٔ «شنایی با DTMF و دانلود پروژه های ریموت کنترل با DTMF و MT8870 و MT8880»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *