پروتکل های هوشمندسازی ساختمان

پروتکل های هوشمندسازی ساختمان عبارت اند از مجموعه قوانین استاندارد و توافقق ها که تعیین میکنند چگونه اجزای درون شبکه باهم ارتباط برقرار میکنند. در یک سیستم هوشمند ساختمان تمام تجهیزات به صورت یکپارچه با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند.این ارتباط بین اجزا به کمک پروتکل های هوشمندسازی ساختمان انجام شده و یک بستر ارتباطی را ایجاد میکند.

از مهم ترین پروتکل های موجود میتوان Z-wave، KNX،s-BUS و GFSK را نام برد که در این بخش به معرفی پروتکل KNX میپردازیم.

KNX بستر ارتباطی فیزیکی زیادی را تعریف میکند:

  • سیم کشی با کمک زوج به هم تابیده( استاندارد EIB و BatiBUS)

  • شبکه برق ساختمان(EIBوEHS)

  • استفاده از امواج رادیویی

  • Ethernet که با عنوان KNXnet/IP یاEIBnet/IP شناخته میشود.

KNX فارغ از هرگونه platform سخت افزاری طراحی شده است.یک وسیله در شبکه KNX میتواند توسط هرچیزی کنترل شود،از یک میکروکنترلر 8بیتی تا یک PC که بسته به نیاز از هرکدام میتوان استفاده کرد.

در برخی از نقاط دنیا امروزه KNX در حال رقابت با BUS طراحی شده توسط شرکت Clipsal است.اما بیشترین نوع نصب آنها به صورت نصب برروی بستر ارتباطی زوج سیم است.

حالت های برنامه ریزی

1. وضعیت Automatic Mode تجهیزاتی هستند که به صورت خودکار خودشان را برنامه ریزی میکنند و طراحی شده اند تا کاربرنهایی خرید و نصب آنها را انجام دهد.

1. وضعیت Easy Mode: تجهیزاتی هستند که آموزش های ابتدایی را برای نصب نیاز دارند. رفتار آنها از پیش برنامه ریزی شده است.با این وجود پارامترهای قابل برنامه ریزی نیز دارند که متناسب با نیاز کاربران تعریف میشود.

2. وضعیت System Mode: تجهیزاتی هستند که در ساخت سیستم خای اتوماسیون سفارشی به کار میروند. تجهیزات S-Mode هیچ پیش فرض اولیه ای نداشته و باید توسط تکنسین های مجرب نصب و برنامه ریزی شود.

تجهیزات خانه هوشمند با هر پروتکلی که باشد معمولا حالت Easy Mode هستند و یک مهندس برق که با برق ساختمان آشنایی داشته باشد به سادگی میتواند نصب و برنامه ریزی آن را طی یک دوره آموزشی به صورت کامل یاد بگیرد.

بسترهای ارتباطی متفاوتی در  KNX وجود دارد:

⇐  Twisted pair TP: این بستر از BatiBUS گرفته شده و بیشتر در فرانسه کاربرد دارد. امروزه اکثر سازندگان به TP1 روی آورده اند.

⇐  TP1:  از EIB گرفته شده و بیشتر از 90 درصد محصولات فعلی KNX بر این مبناست.در TP1 انتقال با کیفیت بالا و قیمت پایین باهم تلفیق شده اند. این توپولوژی بسیار انعطاف پذیر است: خطی،ستاره ای، درختی و یا تلفیقی از این سه مورد را میتوان استفاده کرد و تجهیزاتی که به این روشها به یکدیگر متصل میشوند از طریق BUS اصلی تغذیه میشوند.

 

نمونه کابل هایی که در پروتکل KNX استفاده میشوند

⇐  Power Line PL110: این نیز برگرفته از EIB است. امروزه کارخانه های کمی PL110 را پشتیبانی میکنند ام کماکان یک بازه کامل از محصولات را برای روشنایی،پرده و کرکره،سیستم های گرمایشی و سرمایشی ارائه میکنند.

⇐  Pwer Line PL132: این توپولوژی از EHS برگرفته شده است که امروزه توسط سازنده ها کمتر استفاده میشوند. عملا محصولی در حال حاضر برای این استاندارد وجود ندارد.

⇐  Radio Frequency RF: هنوز در این خانواده یک تازه وارد محسوب میشود ولی تولید کنندگان با استفاده از آن محصولاتی را وارد بازار کرده اند که بسیاری از مشکلات سیم کشی را حل کرده اند مانند برخی کلید هایی که با این روش با سیستم کلی ارتباط برقرار میکنند.

⇐  internet Protocol KNX net/IP: اخیرا به عنوان یکی از مهمترین بستر های ارتباطی معرفی شده است. این امر راه را به سوی سیستم های ارتباطی سطح بالا در ساختمان ها باز میکند و همزمان یک Gateway استاندارد را برای نصب KNX ایجاد میکند. بنابراین KNX یک بازه گسترده از بستر های ارتباطی را در اختیار قرار میدهد. KNXRF یک انتخاب مناسب برای پاسخ به تقاضای ارتباطی بدون سیم در سیستم های اتوماسیون ساختمان میباشد.

در پایان به این نکته باید اشاره کرد که این پروتکل در ایران بسیار رایج شده است و در کنار پروتکل S-Bus در هوشمند سازی خانه ها باسیم به کار میروند.

شرکت فناوران انرژی سبز

  به نظر شما در خانه هوشمند چه امکاناتی وجود دارد؟

یکی از اولین و مهم ترین بخش هایی که باید به آن ها دقت کنید روشنایی است که به شما کمک می کند با استفاده از هرگونه کلید و لامپ کار خود را انجام دهید ،

و به آسانی و به طرق مختلف به همراه کلیدهای مختلف این کار را انجام دهید.

البته شما در این بخش میتوانید از کلیدهای مختلف استفاده کنید که از جمله آنها می توان به کلید لمسی، تاچ پنل، ریموت و یا اپلیکیشن موبایل اشاره کرد.

شما همچنین می توانید به صورت کاملا خودکار آن ها را روشن و خاموش کنید.

حتی در بعضی از خانه هوشمند هم دیده می شود که این امکان به شما داده می شود که شدت روشنایی را نیز می توانید تغییر دهید و این یکی از مهمترین کارهایی است که میتوانید انجام دهید.

یکی دیگر از بخش هایی که به شما اجازه می دهد کار هوشمندسازی خانه را انجام دهید ، این است که شما سرمایش و گرمایش را میتوانید از این طریق انجام دهید.

ادامه مطلب https://b2n.ir/x16232 #خانه_هوشمند #هوشمندسازی #ساختمان_هوشمند #ساختمان_مارکدار #نماینده_اشنایدر #ساختمان_هوشمند #هوشمند

 

Visits: 24